tirsdag 11. mai 2010

Oppsummering av faget Trykk og Foto

Foto
Foto delen av trykk og foto faget har vært veldig gøy og lærerikt. Det har vært noe vi ikke har jobbet med før på skolen. Siden det er et såpass fritt tema, føler jeg at vi alle har fått videreført og utnyttet noe potensial som har ligget der fra før, heller enn å lære å ta helt like bilder. Vi har fått uttrykke hvem vi er i bildene og har utviklet en egen stil. Det har vært kjekt å lære teknisk om kameraet og, men jeg er glad for at jeg har hatt et Canon kamera, fordi det er det læreren selv kan best også.
Oppgavene har vært utfordrene, men ikke for vanskelige heller.
Jeg har lært; hvordan lys blir fint i bilder, hvordan man kan få opp dybdeskarphet, og omvendt, litt om forskjellige fotografer og å se på bilder på en ny måte.


Trykk
Trykk er noe som vi har hatt litt erfaring med før fra andre klasse i faget design og arkitektur. Der lagde vi et selvportrett i lino. Det var veldig greit at læreren tok hensyn til dette sånn at vi slapp å bruke masse tid på å repetere dette igjen. Vi fikk bare en liten oppgave, med et minitrykk på 5x5 cm. Derfor fikk vi bedre tid til å lage et koldnålstrykk, som jeg syntes var veldig gøy. Det føltes mer skikkelig å lage trykk i en metallplate og et dyptrykk enn et linotrykk, som er mer som et potettrykk, bare litt mer fancy.
Jeg har lært forskjellen på forskjellige trykketyper, hvordan det virker og hvordan man gjør det selv. Trykk oppgavene, som fotooppgavene var ganske frie, som var ganske deilig siden de andre praktiske fagene våre har vært ganske begrenset i år.


Blogg
Jeg syns blogging har vært gøy. Det har vært en grei og enkel måte å levere inn oppgaver på, det er en mer uformell måte å levere inn på, alt er lagret på ett sted og man kan lese hva de andre har gjort og kan få flere innfallsvinkler på samme stoff. Det er og kjekt for venner og familie å kunne følge med på hva du gjør på skolen, i alle fall for dem. ;)
Bloggen har vært enkel å lære seg, eneste er at det kanskje har vært vanskelig å få layoutet til å være som du vil at det skal være, men det har gått bedre etter hvert.


Arbeidsmetoder
Vi har jobbet mest med bloggen vår i dette faget. Vi har tatt bilder av prosessen vår når vi har laget trykk og laget en collage av dette. Det var en veldig fin måte å gjøre det på, da en slapp å bruke over halvparten av tiden din på å lage et hefte som viser prosessen. Ellers har vi hatt en veldig stor variasjon på hvordan vi har lært forsjellige ting, praktiske oppgaver, forelesninger og demonstrasjoner. Det har vært mye, og på måter som gjorde at jeg fortsatt husker det vi lærte.


Alt i alt: Jeg syns trykk og foto har vært det kjekkeste faget vi har hatt i år!


Foto tatt av Einar, fra åpen dag på Forus vgs.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar