tirsdag 1. desember 2009

5 kategorier

Her er andre innlevering av fotooppgaven 5 kategorier.
Kategoriene denne gangen var:
- Svart/hvitt
-Vær
-Hender
-Lys
-Valgfritt tema
Alle bildene mine er tatt med et Canon 350D speilreflekskamera.




Bilde nr 1
Første bilde er valgfritt tema, som da er farge.
Jeg så dette veldig grønne bladet som lå i en skitten mørk dam, og det skilte seg veldig ut.
Jeg ville ikke ta et utsnitt for nær bladet fordi jeg ville ha med all den kjedelige fargen rundt. Bildet er tatt rundt solnedgang.
Bildet er redigert for å få fram det grønne i bladet.





Bilde nr 2
Andre bilde er i kategorien "Vær"
Det er et bilde av månen, med en del skyer foran som blir lyst opp. Man kan også se to stjerner mellom skyene. Jeg brukte et stativ for å ta dette bildet og lukkertiden var på ca 5 sekunder.
Bildet er ganske mørkt, men det kommer fram en rødlig farge i skyene som gjør det varmere.



Bilde nr 3
Tredje bilde er i kategorien "lys"
Vi skulle på russekro med tema rave party. Derfor er Gaute utstyrt med glow bracelets i grønn og rosa farge.
Det er ganske mørk i rommet, og Gaute er plassert til venstre i bildet.
Jeg har redigert bakgrunnen til å bli mer uskarp for å få fram hovedpersonen i bildet.
Jeg har også gjort personen skarpere og litt lysere. Jeg har dratt opp fargene i glow braceletene. Kontrastene er også gjort sterkere for å få fram lyset som faller på ansiktet og klærne.






Bilde nr 4
Fjerde bilde er i kategorien "lys"
Dette bilde er tatt om natten og er et bilde av tårnet med reklame på parkeringsplassen på Kvadrat i Sandnes.
Lukkertiden på kameraet var på 1-2 sekunder og jeg flyttet kameraet i en rett vertikal linje da jeg tok bildet.



Bilde nr 5
Femte bilde er i kategorien "lys"
Her er et bilde jeg fikk hjelp av en venninne å ta. Lukkertiden på kameraet er satt til 10 sekunder og når du trykker ned utløseren bruker du en lommelykt eller lignende, og tegner i lufta. Rommet må være helt mørkt før en starter. Dette er da en tegning med lys, av en dinosaur.



Bilde nr 6
Sjette bilde er i kategorien "lys"
Bilde er tatt i et ganske mørkt rom med   bare ett lyspunkt.
Du ser bare halve ansiktet, men det er like stor plass på andre siden av bildet til at resten av ansiktet kan være der, bare at du ikke kan se det.
Hovedfokuset i bildet er øyet, som er en annen farge og står ganske godt frem.



Bilde nr 7
Syvende bilde er i kategorien "lys"
Bildet hører sammen med bildet ovenfor.
Her er fokuset tatt vekk fra øyet, og det som kommer fram er nedre del av kinnet og øyevippene. 
Øyevippene blir nesten helt hvite av lyset.
Her er bildet beskjært slik at en bare ser litt av ansiktet.
Begge bildene er veldig mørke, med bare få ting som faktisk viser.



Bilde nr 8
Åttende bilde er i kategorien "svart/hvitt"
Jeg tok meg en tur i nærmiljøet og tok litt bilder. Kom over denne strømmasten rett over en parkeringsplassen.
Bildet er symmetrisk, med at masten er plassert midt på bildet og de to rekkene med biler på hver side.
Du får en silhuett følelse av bilde. Bakken er veldig mørk og himmelen ganske lys, da det ikke var noen skyer.
Det at det ikke er skyer gjør bildet mer mekanisk, fordi det ikke er noe forstyrrende element i bakgrunnen.



Bilde nr 9
Det niende bilde er i kategorien "svart/hvitt"
Dette er et bilde som er tatt i et ganske gulaktig lys. Bildet er ikke så skarpt som jeg skulle ønsket, men alt i alt likte jeg sluttresultatet. 
Personen er plassert helt til høyre i bildet, og en ser bare den øverste delen av ansiktet. Bakgrunnen er helt uklar med små lyspunker, som gjør det mer interessant å se på. Jeg likte at han fikk ganske skarpe refleksjoner i øynene. Det fikk dem til å stå mer ut.
Bilde er redigert fra farge til svart/hvitt. Kontrastene er dratt opp, og bildet gjort skarpere. Bakgrunnen har jeg gjort mørkere og ansiktet litt lysere, refleksene i øynene er gjort sterkere.




Bilde nr 10
Tiende bilde er i kategorien "svart/hvitt"
Dette bildet er som det forrige tatt i et litt mørkt rom, så bildet er ikke så skarpt som jeg skulle ønske.
Det er et nærbilde der en ikke kan se noe annen bakgrunn, unttatt litt i det nederste høyre hjørne.
Bildet er gjort om til svart/hvitt og jeg har gjort bildet skarpere og dratt opp kontrastene, slik at skyggene og lyset kommer bedre fram.


Jeg har lært:
At en kan ta morsomme bilder hele tiden, at en tar med kamera når en skal vær med venner og på fest. :)




2 kommentarer:

  1. Wow, du hadde mange bra bilder! Likte spesielt godt nr.4, det så ut som et bilde som kunne vært i en katalog elller noe. Kjempestillig var det =)

    SvarSlett