tirsdag 27. oktober 2009

Sjablongtrykk


Hva er ideen bak trykket ditt?
Jeg ville lage et trykk som jeg senere kunne bruke på russebuksen min. Så jeg valgte å lage et trykk av en chocobo, fra playstationspillet Final Fantasy 7.


Hvordan er komposisjonen bygd opp? 
Jeg har prøvd å gjøre trykket mer naturalistisk i formen, men fargene er mer stilisert enn hvordan den ser ut i spillet.
Jeg bruker gul farge, med skygger i mørkere gul, brun og svart.
Trykket er plassert på midten på en hvit singlet. Siden trykket er på midten er selve fuglen tegnet ganske balansert, med hodet som stikker litt ut til venstre og halen som veier opp for det på den andre siden.


Hva er plantrykk?
Plantrykk er trykk der en lager fordypninger i platen. Det en tar vekk kommer ikke med på trykket. En legger malingen på den delen som ikke tas vekk.


Hva er sjablongstrykk? Beskriv teknikken og lenk til minst en side på webben 
Sjablongtrykk er trykk der en skjærer et mønster i f.eks. papp og sprayer eller maler inn der det er hull og fjerner sjablongen. Mønsteret som er skjært ut vil da overføres til underlaget.


Hvilke kunstnere vet du om har brukt sjablonger? - legg til minst en lenke
Sjablong blir brukt en del i graffiti. Eksempler på street art kunstnere som bruker sjablong er BanksyDolk og Nick Walker.



Hvordan likte du teknikken?
Jeg likte denne teknikken veldig godt og syntes det var veldig morsomt å jobbe med. Hadde likt å prøvd med spraybokser og, istedenfor maling og kanskje hatt en skarpell så jeg kunne laget bedre detaljer.


Hva har du lært?
Jeg har lært hvordan jeg lager trykk med forskjellige farger, med å bruke forskjellige sjablonger som legges oppå hverandre.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar